Sta je voor een renovatie-uitdaging? Het is belangrijk om het onderwerp op een verstandige manier te benaderen. Als je een belangrijke stap niet neemt voordat het werk begint en de professional in gebreke blijft, kun je in de problemen komen. We spraken met een jurist die gespecialiseerd is in onroerend goed om meer te weten te komen over de meest voorkomende fouten en renovatieproblemen waar mensen mee te maken krijgen.
Het lijkt erop dat veel mensen keer op keer dezelfde fout maken, wat ze uiteindelijk veel kan kosten. Ik heb helaas dagelijks te maken met dergelijke geschillen,” zegt de juridisch adviseur.
Eén stap, heel jammer
Piotr Dobrowolski maakte een geweldig punt: het is heel gebruikelijk om geen contracten te tekenen met professionals, wat een grote fout is. Dit kan het veel moeilijker maken om eventuele meningsverschillen op te lossen.
Het lijkt vaak alsof er geen contract was tussen de twee partijen, omdat alles mondeling of in afzonderlijke berichten werd overeengekomen. Het is duidelijk dat het ondertekenen van een contract belangrijk is. Het betekent dat zowel de bouwer als de professional weet waar ze mee akkoord gaan, wanneer en voor hoeveel. Als we dit niet hebben, blijven we zitten met een geval van woord tegen woord of het gebruik van sms-berichten of e-mails, wat problemen kan opleveren bij de interpretatie.
Wat moet er in het contract tussen de investeerder en de professionals staan? De expert heeft het ook over wat er gedaan moet worden bij de renovatie, wanneer het gedaan moet worden en hoeveel het team dat de renovatie uitvoert betaald moet krijgen.
Iets anders om over na te denken is welke materialen we gaan gebruiken voor het werk. Moeten we de materialen zelf kopen of is het de verantwoordelijkheid van het renovatieteam om ze te kopen? En als het renovatieteam de materialen gaat kopen, waar gaan ze die dan kopen? Naar welke kleur, tint, patroon en kwaliteit kijken we? – Dobrowolski somt op.
Hij zegt ook dat in het contract moet staan of er voorschotten worden betaald en zo ja, hoeveel.
Een renovatie uitstellen. Wat te doen?
Piotr Dobrowolski zegt dat het belangrijk is dat de vakman de klant precies laat weten hoe lang de renovatiewerkzaamheden gaan duren. Ik wilde u alleen laten weten dat de panelen die we hebben gekozen momenteel niet op voorraad zijn bij onze groothandelaren. Zijn er specifieke tegels waarvan de levering vertraagd is? We moeten van alles op de hoogte worden gehouden.
Als er geen deadline in het contract staat, hoe kunnen we er dan voor zorgen dat we ons eraan houden en laten zien wat we hebben afgesproken? Het tweede grote probleem is de kwaliteit van het werk. Als we onze verwachtingen niet schriftelijk vastleggen, lopen we het risico op geschillen en is er veel ruimte voor interpretatie, zegt de juridisch adviseur.
De expert zegt dat als er problemen zijn met het werk, het het beste is om een rustig gesprek te hebben en te proberen tot een overeenkomst te komen. Maar wat kunnen we doen als de renovatie stil ligt en we de professional niet meer kunnen bereiken?
In deze situatie is het een goed idee om de hulpmiddelen te gebruiken die we in het contract hebben opgenomen. Als we de aannemer het recht hebben gegeven om boetes in rekening te brengen of van het contract af te zien, kunnen we deze opties gebruiken”, zegt Dobrowolski.
Aan de andere kant, als er een geschikte clausule in het contract staat, kunnen we het Burgerlijk Wetboek gebruiken.