De steeds lagere temperaturen maken het noodzakelijk om de binnentemperatuur in ons appartement optimaal te houden. Dit heeft niet alleen gevolgen voor ons comfort, maar ook voor onze gezondheid, en dient om het risico dat leden van het huishouden ziek worden tot een minimum te beperken. Soms verwarmt de radiator echter alleen de bovenkant, terwijl de onderkant helemaal koud blijft. Wat is in zo’n geval de aanbevolen aanpak?
Een vaak voorkomend verschijnsel tijdens het stookseizoen is de aanwezigheid van een temperatuurverschil tussen het bovenste en onderste oppervlak van een radiator. Als het temperatuurverschil echter niet significant is, meestal binnen een bereik van 10 tot 15 graden Celsius, wordt dit als normaal beschouwd. Als de radiator daarentegen een aanzienlijk temperatuurverschil vertoont, waarbij de bovenkant aanzienlijk warmer is dan de onderkant, moet het onderliggende probleem worden gediagnosticeerd.
Waarom is de radiator bovenaan heet en onderaan koud?
Er kunnen veel redenen zijn waarom een radiator aan de bovenkant heet is en aan de onderkant koud. Gelukkig kunnen we de meeste van deze problemen zelf oplossen, maar eerst moeten we uitzoeken wat de oorzaak is dat onze radiatoren niet warm worden zoals het hoort.
Hier zijn de meest voorkomende redenen:
- Te veel lucht in de leidingen – dit is gewoon lucht die zich in de leidingen nestelt en verhindert dat het water stroomt. Hierdoor kan de warmte ongelijk verdeeld worden over het verwarmingsoppervlak. Dit gaat meestal gepaard met symptomen zoals kloppen, brommen of borrelen. Dit komt omdat in een normale situatie het warme water de lucht uit de radiator zou moeten duwen. Het komt echter voor dat het water de radiator niet volledig vult en de ruimte gevuld laat met lucht.
- Een defecte thermostaat – een andere oorzaak kan een defecte thermostaat zijn. Hierbij raakt de naald (arbor) verstopt, waardoor er geen warm water in de radiator komt. We kunnen dit controleren door de thermostaatkop los te draaien. Normaal zou die doorn aan de buitenkant moeten zitten en zou de kop hem naar binnen moeten duwen als hij sluit, waardoor de doorstroming wordt afgesloten. Soms is de binnenkant verstopt en zit die doorn vast en duwt hij niet meer naar buiten – d.w.z. hij is nog steeds gesloten. Als hij niet helemaal dicht is, kan die staaf soms met de combiners naar buiten worden getrokken en een beetje worden bewogen. Als dat echter niet helpt, is het de moeite waard om de hulp van een loodgieter in te roepen. Hij of zij moet de stijgbuis afdoppen, het water laten weglopen en dan: – ofwel alleen de middelste verwijderen (losschroeven met een moersleutel of geschikte sleutel) en uitzoeken waarom hij vastzit. Misschien moet je hem in azijn weken om de kalkaanslag te verwijderen en dan werkt hij weer. Zo niet, dan moet de hele klep op het spruitstuk worden vervangen, d.w.z. het hele ding.
- Vuile radiator – een vervuild systeem is ook een serieus probleem, met allerlei soorten afzettingen, zoals roest of kalk, die de werking van de radiator negatief kunnen beïnvloeden. Wanneer water in contact komt met vuil, vormt zich slib dat zich vervolgens ophoopt in de radiator. Dit zorgt er niet alleen voor dat de radiator onderaan koud is, maar verhoogt ook het energieverbruik.
Hoe de radiator ontluchten?
Soms blijkt de oorzaak van het probleem de eerder genoemde radiatorontluchting te zijn. Gelukkig kunnen we daar zelf iets aan doen. We hoeven alleen maar een paar eenvoudige stappen te volgen.
De eerste is om de radiator helemaal naar de “0”-stand te draaien. Wacht vervolgens tot hij volledig is afgekoeld, zodat we onszelf niet verbranden met heet water. De volgende stap is het plaatsen van de waterbak onder de radiatorkraan.
Draai vervolgens het ontluchtingsventiel los met een geschikte sleutel of schroevendraaier. Hierdoor begint er water uit de radiator te stromen. Op het moment dat de stroom stopt, betekent dit dat er geen lucht meer in de leiding zit. Draai ten slotte het ventiel goed vast en laat de radiator zakken.
Hoe maak je de radiator schoon?
Als het probleem radiatorvervuiling blijkt te zijn, kunnen we deze ook zelf verwijderen. De beste manier om van aanslag af te komen is door de radiator door te spoelen. Om dit te doen, moeten we de waterkraan op maximum zetten.
Vervolgens laten we de radiator een paar uur zo draaien. Na deze tijd herstellen we de oorspronkelijke instelling en zijn we klaar. Als dit echter niet werkt, is het de moeite waard om een loodgieter te bellen om het systeem te ontkalken en door te spoelen.